Warsztaty edukacyjne na temat bezpieczeństwa w Internecie już za nami.
Klasom I i II zaprezentowaliśmy filmiki edukacyjne pt.: 3,2,1… Internet. Kurs oparty jest na przygodach piątki uczniów szkoły podstawowej – Kuby, Ani, Sandry, Szymona i Piotrka. Przez pryzmat losów bohaterów, uczniowie zapoznali się z różnymi formami zagrożeń związanych z Internetem. Każda kreskówka omówiła jedno z zagrożeń, jakie mogą spotkać najmłodsi użytkownicy sieci. Projekt 3…2…1 Internet to wspólne przedsięwzięcie Fundacji Dzieci Niczyje oraz firmy Microsoft na rzecz bezpieczeństwa młodych internautów. Ambasadorem projektu jest Krzysztof Hołowczyc.

W czasie warsztatów zwrócono uwagę na zapamiętanie numeru telefonu i adresu strony internetowej bezpłatnej linii: Helpline, gdzie zarówno rodzice jak i dzieci mający wątpliwości, doświadczający zagrożeń online, mogą otrzymać pomoc, wsparcie. By ukazać ważność zasady, że odbieramy wiadomości tylko ze sprawdzonych adresów, stworzyliśmy sieć z „magicznej włóczki”. Uczniowie wykonali plakaty na temat bezpieczeństwa w sieci. Wykorzystali do tego celu kolorowanki, rebusy, łamigłówki z bohaterami – Sieciakami.
Klasy 3 i 4 zapoznały się z projektem: Owce w sieci, których celem była edukacja na temat zagrożeń związanych z korzystaniem przez dzieci z Internetu, telefonów komórkowych i innych nowych technologii. Założeniem autorów było, by cykl kreskówek dla najmłodszych internautów stał się okazją do nauki, pokazał ich internetowe zachowania w krzywym zwierciadle, a dla dorosłych – był rozrywką, ale i przyczynkiem do refleksji.
Kreskówki odwołały się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Wystąpiły w nich postacie archetypowe (postacie dynamiczne, zdolne do przemian i rozwoju): mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce i barany oraz złe wilki. Kreskówki nawiązały do motywów ludowych – akcja rozegrała się w szałasie na hali, bohaterowie przytoczyli tradycyjne porzekadła, posłużyli gwarą. Opowieści odzwierciedliły jednak współczesną kulturę dziecięcą i młodzieżową, obecny styl życia. Zakończenie każdej bajki zawierało morał, mówiący jak uniknąć zagrożeń.
Następnie Uczniowie zostali zaproszeni do zabawy której celem było ukazanie zasad netykiety czyli zasad dobrego zachowania w sieci. Dzieci zajęły miejsce na środku sali. Kiedy usłyszały różne wypowiedzi na temat zastosowania Internetu, mieli do wyboru zajęcie przestrzeni po prawej, zielonej stronie na tak lub zajęcie przestrzeni po lewej, czerwonej stronie na znak nie. Uczestnicy zabawy musieli uzasadnić wybór przestrzeni. Niektórzy po podjęciu decyzji, poznając zasadność argumentów zmieniali swoje miejsce, stając po stronie właściwej, bezpiecznego użytkownika Internetu.
Przykładowe pytania brzmiały:

  • Na linię Helpline dzwonię zawsze kiedy się nudzę,
  • Jeśli ktoś zrobi mi obrzydliwy kawał w Internecie zawsze mówię o tym rodzicom
  • Gram tylko w takie gry komputerowe, które są przeznaczone dla dzieci,
  • Zawsze mogę wrzucić w sieć filmik pokazujący mojego kolegę, który nie potrafi zrobić stania na rękach.

Cel został osiągnięty – uczniowie zgodnie stwierdzili, że krzywda wyrządzona koledze, koleżance w świecie wirtualnym boli tak samo jak krzywda wyrządzona w świecie realnym. Internet daje tylko pozorną anonimowość, jesteśmy odpowiedzialni za to co umieszczamy i z czego korzystamy w Internecie.

Klasy 5 i 6 uczestniczyły w niezwykle pouczającym spotkaniu z pracownikami Komendy Miejskiej Policji – Wydziału Prewencji. Policjantki w sposób bardzo profesjonalny i przystępny zapoznały uczniów z zagadnieniem cyberprzestępczości. Omówienie przepisów karnych za stwarzanie zagrożeń w sieci, prezentacja multimedialna, podawanie przykładów zagrożeniem w Internecie wywołały prawdziwą burzę pytań ze strony uczniów, którzy chcieli poznać odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich wątpliwości, obawy, co było celem tego spotkania.
Pani Sylwia Ciesielska na zajęciach komputerowych w klasach 4, 5, 6 przeprowadziła lekcje na temat bezpiecznego użytkowania Internetu. Uczniowie z wyżej wymienionych klas na lekcjach techniki wykonali plakaty na wyżej wymieniony temat.
Uczniowie uznali, że bezpieczne korzystanie z Internetu to nasz obowiązek, mądrość życiowa, którą mamy pielęgnować i rozwijać. Wiedza, którą uczniowie zyskują na lekcjach z wykorzystaniem technologii informacyjnej zawsze bazuje na celu jakim jest uświadomienie roli, jaką pełni każdy użytkownik sieci w budowaniu bezpiecznego Internetu.

Koło Odbiorców Kultury i Sztuki przeprowadziło wywiad z wicedyrektorem Naszej Szkoły – panem Tomaszem Bernatem, który na temat komputerów, Internetu wie wszystko. Uczniowie poznali opinię Pana Dyrektora na temat „ściągania” z Internetu muzyki, filmów. Wywiad jest godny polecenia, bo możemy bliżej poznać osobę pana Bernata, który zdradza nam też sekrety odnośnie swojego życia prywatnego.

Sprawozdanie z działań podjętych w związku z Dniem Bezpiecznego Internetu zostało wysłane do Fundacji Dzieci Niczyje do programu Dziecko w sieci.

Organizatorzy: Sylwia Ciesielska, Beata Rybińska, Monika Witkowska, Michał Tatarek.

foto>>

Relacja w TV Dami

error: Prosimy nie kopiować.